Bio

NEEL JANS

Copyright @ All Rights Reserved

professionel BILLEDKUNSTNER medlem af  BKF / Danish Visual Artists og Visda.

Værkpraksis


Jeg har en både klassisk, spontan, konceptuel og eksperimenterende tilgang til min kunst og arbejder med forskellige medier, anvendt i forskellige kontekster.


Maleri


Som billedkunstner er maleriet mit fortrukne medie. 

Jeg er fascineret af maleriets fysiske karakter og dets materialitet.

Maleriet er enkelt i sine arbejdsgange, subjektivt fra første færd og unikt.  Det kan tolke en ide' på mange måder og mine værkserier har altid en overordnet ide' - nogle gange fungerer maleriet som en installation - andre som enkeltværker.

Mit udgangspunkt er det klassiske formsprog og teknikker. I praksis arbejder jeg med et malerisk formsprog med mange varianter af genkendelighed. Jeg arbejder i små og store formater - altid i olie.


Keramik


Jeg er vokset op med keramik i et professionelt regi og vidst, at en dag skulle jeg afprøve det som kunstnerisk medie. Jeg samarbejder med en professionel pottemager, som ud fra min formgivning drejer, brænder mm. Jeg arbejder med bemalet stentøj, som har fin sammenhæng med teknikkerne i mit oliemaleri på lærred.

Det primære er at arbejde malerisk på en tredimensionel form. Det udfordrer sansning, nysgerrighed og erindring. Farverne - ved man aldrig eksakt, hvordan ender efter brænding. 


Foto


Polaroidfotoet begyndte jeg at eksperimentere med i 1987.

Den ukontrollerede proces fra det udtryk har stadig en høj værdi for mig. Både i tilgangen til fotomediet, maleriet, papirarbejder og keramikken. 

Jeg fotograferer altid. I perioder arbejder jeg med foto som rent værkmedie, hvor det snapshotagtige bliver til værker.


Papirarbejder


Arbejder på papir, bl.a. eksperimenterende grafik, gouacher, samt pigmenter på papir.


Salg af værker


I mit atelier i Lejre efter aftale, primært mindre værker og bestillinger.

I Bredgade Kunsthandel, København, som kan fremvise en del større værker. 


Kunstformidling


Jeg tilbyder kunstformidling og undervisning privat.

Både for børn og voksne. Jeg er formidlingsuddannet.


Naturen har længe været i min kunst.


Den bliver altid, på forskellig vis, koblet sammen med begreberne tid, identitet, erindring, historie og sansning. Sjældne gange optræder mennesket i værkerne. På min første store officielle udstilling, en hændelse, var fokus på dyr/natur. Den blev vist på udstillingsstedet Overgaden i København 1993.

 

Det blev logisk, at jeg skulle forlade storbyen og vende tilbage til naturen. Her fandt jeg mit sted midt i en ådal, og op ad fredskov. Nært til marker, stor himmel, vidt udsyn, jord, og arkæologien som katalysator for tidsbegrebet.

Mit sted er fyldt af det vilde og ordnede. Stauder, vilde planter, vand, levende og døde træer, bunker af grene og planteaffald, grøntsager, bær - og både de domesticerede synlige og de lidt mere usynlige dyr.

Her blander det æstetiske, teoretiske, eksperimenterende og praktiske sig.  Det immaterielle, sanselige og enkle liv i naturen er stærke værdier for mig. I den konstellation fungerer jeg – og kunsten optimalt.

 

Jeg er samler - på synsindtryk, planter og arkæologisk materiale. Og er stedbundet - ideer og inspiration opstår i mit revir eller relativ tæt på.

Mange af de indtryk indgår i mine værker, dog ikke fuldt konkret, realistisk eller topografisk. Men som en universel oplevelse af naturen uden for tid og sted. Hvor både krat, åbne vidder, vand, skov, planter mm. findes. Nærværet i sansningen ude i natur – vekslet med malearbejdet inde i atelier, væver natur og værker til en kombination af virkelighed, fiktion og erindring.


Metodisk arbejder jeg længe på malerierne, til de antager en karakter af helhed, hvor farve, lys, toner, transparens, rum og figurer skaber idéen om og oplevelsen af et stykke unik natur.


Maleriet på keramikkens tredimensionelle flade genskaber de flygtige øjeblikke. Tid. Planter og blomster som er, forgår og kommer igen.





Tekstudsnit fra HOMEPLACE , vist i Bredgade Kunsthandel, København 2020.