NEEL JANS VISUAL ARTIST
copyright @ all rights reserved
”Tekst, grafik, billeder, lyd samt andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Billedkunstner Neel Jans forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.”
2024
3 keramiske arbejder, bemalet stentøj fra 2024. De er en del af skitseprocessen til min soloudstilling i 2025, som primært bliver maleri – samt udvalgte keramiske arbejder med landskaber og planter som fokus.
ART VILNIUS d. 4 - 6. oktober, jeg deltager med DAVIS GALLERY
for at tilføje din egen tekst.
KunstRAI , Kunstmesse i Amsterdam d. 27.- 31. marts, jeg deltager med DAVIS GALLERY med bl.a ovenstående værk - ' Landscape I ', 116 x 170 cm, ol., 2024.
2023
THE LIVING, THE DEAD, THE LEFT BEHIND, 2023
Første del fra projektet er et grafisk værk på 30 x 70 cm. Ovenstående er en digital version.
Værket er baseret på et udvalg af objekter fra egne opsamlinger under og på jorden, fundet gennem de sidste 23 år. Mere om min værkpraksis og arbejdet med tidsbegrebet på siden about
Værket fremstilles i få nummerede eksemplarer som Art Print. Er du interesseret kontakt mig på mail@neeeljans.dk
2023
AfterBefore, photo series, 2023
- Ideen bag projektet.
Arkæologien har fulgt mig fra tidligt i livet – og med ind i min kunstneriske praksis, hvor tidsbegrebet er centralt. Min store fascination af oldtidshøjene har ført til overvejelser - om og hvordan - de kunne indgå i mine værker. I landskabsmalerierne har de kun få gange været essensen, hvorimod de en del gange har været små figurationer i helheden. At oldtidshøje er behæftet med mange forskelligartede referencer, er et faktum – som jeg har måtte forholde mig til.
I AfterBefore besluttede jeg derfor at arbejde ud fra en fænomenologisk systematik. Medie - foto. Så få greb kunstnerisk, og med en visning af oldtidshøje, som de nu så ud lige den dag, jeg tog fotografierne. Her er høje bevokset med træer uden angivelser af steder, navne eller datering. Serien viser 11 forskellige af de mange monumentale installationer, som er strøet rundt i Danmark. Hver og én af dem er unikke og synlige markører af tidsbegrebet.
Ved at bruge fotografiet som medie får højene nu endnu en tid tillagt og mine værker en ny dimension.
Der har eksisteret et uendeligt stort antal oldtidshøje i Danmark, udover de vi ser i dag. For knap 6000 år siden påbegyndtes opførelsen af de mange forskelligartede oldtidshøje. Gravmonumenter.
Nogle forsvandt, nogle blev genbrugt i nye tidsperioder, nogle plyndret for gravgaver,og nogle blev til byggemateriale. Heldigvis er der en mængde faglitteratur baseret på forskning af fænomenet oldtidshøje, - et stort og spændende vidensfelt at begive sig ind i. Jo mere viden man har om højene, jo dybere indtryk gør synet af dem, når man passerer dem i landskabet.
2022
No title, ceramics, painted stoneware, 2022.